Miért fullad kudarcba az értékesítők motiválása – és mit tehetsz helyette?

2025.05.16
Az értékesítői csapatok egyik legnagyobb kihívása nem az, hogy elég jó szkripttel dolgoznak-e, vagy hogy pontosan ismerik-e a termék minden tulajdonságát.

A probléma mélyebben gyökerezik.

Túl gyakran próbáljuk "motiválni" az értékesítőket – amikor valójában nem a motiváció hiányzik.

A valódi probléma: a belső kiégés, nem a külső motiváció hiánya

Egy értékesítő nap mint nap elutasításokkal találkozik. Ez a szakma természetéből fakad.

A probléma akkor kezdődik, amikor nincs rendszeres feldolgozása ezeknek a helyzeteknek – csak újabb célkitűzések, újabb számok, újabb elvárások jönnek.

És ilyenkor hiába jön az újabb tréning, az újabb verseny, a motivációs előadás. Nem hat.

Mert nem a külső ösztönzés hiányzik, hanem a belső teher nem kapott figyelmet.

Mit tehet egy vezető vagy cégvezető ilyen helyzetben?

  1. Kezeld az értékesítői munkát érzelmi szempontból is

    • Az értékesítés mentális sport. Egy idő után már nem a technikán múlik, hanem a belső állóképességen.

    • Érdemes rendszeres beszélgetéseket tartani nem csak a számokról, hanem arról is, hogy hogyan érzik magukat a csapattagok.

  2. Adj visszajelzést emberként – ne csak vezetőként

    • A "Jó számokat hoztál, ügyes vagy" helyett néha többet ér egy "Láttam, hogy nem volt könnyű ez az ügyfél – gratulálok, ahogy kezelted".

  3. Legyen közös tér a kudarcokra is

    • Ha a csapatban nem ciki beszélni egy elvesztett ügyfélről vagy egy félrement beszélgetésről, az biztonságot ad.

    • Ez a biztonság az, amiben valódi tanulás tud elindulni.

  4. Rendszeresen tarts reflektív alkalmakat

    • Nem kell mindig "nagy tréning" – néha egy heti 30 perces mini coaching, vagy egy irányított beszélgetés többet ad, mint egy egésznapos workshop.

A végén nem az számít, hogy hányszor motiváltad a csapatod – hanem hogy hányszor kapcsolódtál hozzájuk.

Ez a fajta vezetői hozzáállás az, ami hosszú távon nemcsak jobb számokat hoz, hanem erősebb, hűségesebb csapatot is épít.

Ha te is vezető vagy, vagy értékesítői csapattal dolgozol, érdemes lehet ezt a szempontot is beemelni a hétköznapokba.